tiistai 22. tammikuuta 2013

Ilman tekstiä ei voi oppia lukemaan


Suomessa pohditaan aika ajoin, onko 7-vuotias liian vanha aloittamaan koulun. Lasten lukemisen herkkyyskausi osuu yleensä tätä varhaisemmaksi, millä perustellaan koulun aloittamisen aikaistamista. Olen vieraillut erilaisissa kouluissa puolenkymmenessä kehitysmaassa. Niissä koulu aloitetaan yleensä Suomea aikaisemmin, tyypillisimmin 5–6-vuotiaina.

Koululaiset Suomessa ja Laosissa ovat hyvin erilaisissa tilanteissa kouluun saapuessaan. 7-vuotias suomalainen on käynyt esikoulun. Hänelle on luettu satuja pienestä pitäen. Suomalaislapsi on tekstien ympäröimä: kotiin tulee lehtiä, kaupungilla näkee mainoksia, televisio ja iPad vilisevät kirjaimia. Lähtökohdat oppimisille on luotu jo kotona. Laosissa kouluun voi tulla lapsi, joka ei ole koskaan nähnyt kirjaa ja jolle ei ole ikinä luettu mitään. Hänen kotonaan ei ole yhtään lehteä tai kirjaa. Kylääkin täplittää vain yksi valtapuolueen mainos. Lähtökohdat lukemiselle ovat heikot.

Kehitysmaiden kouluista puuttuu kaikkea. Lukemisen ja ajattelemisen kannalta ongelmallisinta on kuitenkin kirjojen puuttuminen. Ilman kirjoitettua tekstiä on mahdotonta opetella lukemaan. Kavereiden kanssa jaettu koulukirja ei riitä lukemisen tueksi. Vaikka kirjoitin aiemmin siitä, kuinka monet kehitysmaat hyppäävät perinteisten kirjastojen yli, se ei poista maiden tarvetta tekstille. Koska tietotekniikan ilot ovat kehitysmaiden kyläkouluissa valovuosien päässä, ne joutuvat keksimään luovia ratkaisuja. Yksi ratkaisu ovat kevyet korikirjastot, joita on käytössä esimerkiksi Laosissa. Muutama kori täynnä kirjoja kiertää luokasta toiseen. Kun kaikki luokassa ovat lukeneet korin kirjat, luokat vaihtavat koreja päikseen. Korikirjastot ovat hyvä esimerkki luovista ratkaisuista, joita kehitysmaissa tarvitaan lisää. Kehityksen ongelmia ei voida ratkaista kerralla, mutta paikallisiin ongelmiin voidaan löytää paikallisia, halpoja ja helppoja ratkaisuja. 

Aihetta koskeva artikkelini julkaistiin joulukuussa Opettaja-lehdessä.