tiistai 23. huhtikuuta 2013

Kone valmistautuu Afrikan kaupungistumiseen

Seurasin tänään Koneen osavuosikatsausta, joka oli poikkeuksellisen hyvä. Erityisen hyvä tulos oli nyt, kun talous Euroopassa sakkaa pahasti, työttömyys on kasvussa ja yritykset ilmoittavat jatkuvasti uusista yt-kierroksista. Kone ilmoitti saaneensa kaikkien aikojen tilausennätyksensä alkuvuonna. Maailmanlaajuisesti kaksi kolmesta uudesta hissistä menee tällä hetkellä Kiinaan. Kiinan kaupungistumistahti on ollut hengästyttävä. Tällä hetkellä Kiinan kaupungeissa asuu noin 50 prosenttia väestöstä ja osuus kasvaa lähivuosina 70 prosenttiin. Kiinassa on tällä hetkellä yli 600 miljoonakaupunkia. Kysyntää Koneen osaamiselle on: uusia hissejä ja liukuportaita tarvitaan asuinrakennuksiin, teollisuusrakennuksiin ja kauppakeskuksiin. Lisäksi päälle tulevat erittäin tuottoisat huoltosopimukset.

Koneen menestyksellä on monta syytä, mutta yksi tärkeimmistä on yhtiön kyky ennakoida kasvua nousevilla markkinoilla. Markkinoilla pitää olla jo ennen kuin huimin kasvu tapahtuu. Kone on jo markkinajohtaja Kiinassa ja Intiassa. Tällä hetkellä suhteellisesti nopeinta kaupungistuminen on Kiinassa, seuraavina vuosina kasvutahti on kiivainta Intiassa. Kolmannessa vaiheessa kasvu siirtyy Afrikkaan. Koneen pääjohtaja Matti Alahuhta kertoi haastattelussani, että tällä hetkellä yhtiö kärkkyy jo hyviä asemia Afrikassa.
"Ennustetaan, että ensi vuosikymmenellä kaupungistumiskehitys on suhteellisesti nopeinta Afrikassa. Siksi tällä hetkellä tutkimme, mihin maihin meidän pitää rakentaa johtava markkina-asema, jotta olemme hyvässä asemassa, kun nopean kehityksen vaihe alkaa", Alahuhta kertoi.

Kehittyvien maiden ja kehitysmaiden kaupungistuminen on yksi tulevaisuuden megatrendeistä. On yhtiöistä kiinni, kuinka hyvin ne pystyvät hyödyntämään kaupungistumisen tuomia uusia markkinoita. Kuten aiemmin kirjoitin, ei ole saman tekevää, millaisiksi kehitysmaiden kaupungit muodostuvat. Infrastruktuurin rakentajilla on kaupunkien kehityksessä suuri valta ja suuri vastuu.